diumenge, 1 d’abril del 2012

LIONESES

Avui us deixaré una recepta molt típica i antiga. La recepta me l'ha passat la meva àvia, alhora que a ella li va passar una amiga de la seva mare que ho havia extret d'un llibre de la família. Segurament la majoria no entendreu les mesures que hi posa (jo com a mínim no en tenia ni idea) però em sembla molt curiós posar la recepta tal com deia el llibre original. Com que la meva àvia em dir l'equivalència de les mesures doncs us les donaré entre parèntesi.

Ingredients per a la massa:



  • 1 petricó de llet (250 ml)
  • 4 onces de mantega (130 gr)
  • un polsim de sal
  • pell d'una llimona
  • 6 onces de farina, meitat de força i meitat normal (100gr de cada)
  • 5 ous
Ingredients per a la nata:



  • 500 ml de nata per montar
  • 75 gr de sucre
  • 2 sobres gelatina neutra
  • Si la voleu trufar, només us faltaran unes cullerades de cacau en pols

Elaboració:

En un cassó hi posem la llet, la mantega, la pell de llimona. Quan comenci a bullir, retirem la pell de llimona i hi afegim la farina, remenant constantment.

Quan tota la massa està compactada, la deixem refredar una mica.

Seguidament hi anem afegint els ous d'un en un. Quan un s'hagi incorporat a la massa hi afegim el següent.

Quan hi tinguem tots els ous afegits, ja tindrem la massa feta. Amb dues culleretes de postres, anem fent boletes i les posem sobre un paper de forn a la safata del forn. I ho coem a 210ºC. El temps es molt relatiu, la primera fornada sempre tarda una mica més. Però quasi segur, que un cop tingueu les boletes de la segona fornada, la primera ja la tenim inflada i torradeta.

Mentre podem anar muntant la nata. Com sempre per muntar la nata aquesta necessita fred. Com retardar l'escalfament? Primer deixo la nata per montar uns 20 minuts al congelador i el mateix temps s'està el bol de vidre i les varetes a la nevera.

Transcorregut aquest temps, poso la nata al bol i la remeno fins que quedi una mena de crema. 

Quan tenim la textura de crema hi afegeixo el sucre i la gelatina sense parar de remenar. Poc a poc s'anirà muntant i endurint.

Si volem trufar-la, només caldrà, un cop muntada afegir-hi unes cullerades de cacau i remenar fins que s'incorporin.

 Ara ja només ens queda tallar la lionesa per la meitat i anar reomplint de nata o de trufa!



3 comentaris:

  1. M'encanten les lioneses farcides de nata!! Són un vici!! i t'ho pots creure que mai n'he fet??!! m'hauré de posar mans a l'obra. Em fa gràcia les mesures amb onces, mun avia té un llibre que també ho mesura així...jej petons

    ResponElimina
  2. Quina bona pinta!!!! T'han quedat molt bé!!!!

    ResponElimina
  3. Silvis ja te'n podries fer un tu de postres, així em copiaria cosetes i en compratíriem d'altres!!!

    ResponElimina